اخبار

راهنمای خرید دوربین شکاری

دوربین دو چشمی zeiss 6*24

یکی از لوازم مفید و شاید هم ضروری در سفرهای تفریحی، دوربین شکاری است که در بازار انواع مختلف آن با کاربری‌های متفاوت و مشخصات متنوع عرضه می‌شود.

ولی برای انتخاب صحیح، داشتن یک سری اطلاعات ابتدایی در مورد مشخصات فنی دوربین مانند بزرگنمایی، قطر لنز اپتیک (شیئی) و قطر مردمک خارجی الزامی است.

 

دوربین شکاری 1 همه‌ی دوربین‌های شکاری شکل تقریبا یکسانی دارند و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان صرفا با توجه به ظاهر یک دوربین به قدرت و کارایی آن پی برد. مهم‌ترین عوامل در انتخاب یک دوربین شکاری مناسب به این شرح هستند:

اندازه‌ی دوربین شکاری

اندازه‌ی دوربین شکاری اندازه‌ی یک دوربین شکاری بر اساس اندازه‌ی لنز اپتیک آن تعریف می‌شود که بسته به کاربری موردنیاز تنوع زیادی دارد ولی معمولا به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود.

سایز بزرگ:

دوربین‌های شکاری سایز بزرگ بهترین انتخاب برای مشاهده‌ی حیات‌وحش و به‌طور خاص از روی قایق هستند که نور بیشتری دریافت می‌کنند و در روشنایی کم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. به کمک این نوع دوربین شکاری می‌توان تصاویر باثبات‌تر و چشم‌اندازهای وسیع‌تری را مشاهده کرد ولی اندازه‌ی بزرگ و وزن زیاد حمل نقل آن را سخت می‌کند. متداول‌ترین انواع دوربین شکاری سایز بزرگ، مدل‌های ۴۲×۸ و ۵۰×۱۰ هستند.

سایز متوسط:

این نوع دوربین شکاری  انتخاب مناسبی برای تماشای حیات‌وحش و مسابقات ورزشی محسوب می‌شود ولی برای حمل در کوله‌پشتی کمی سنگین است. دوربین شکاری سایز متوسط که تعادل خوبی بین اندازه و توانایی دریافت نور دارد، بیشتر در مدل‌های ۳۲×۱۰ و ۳۵× ۷ عرضه می‌شود.

فشرده:

دوربین شکاری فشرده که بهترین گزینه ممکن برای گشت‌وگذار و سفرهای تفریحی کوتاه‌مدت به شمار می‌آید، فوق‌العاده سبک، کوچک و قابل‌حمل است ولی در استفاده مداوم و حرفه‌ای کارایی مناسبی ندارد. این نوع دوربین شکاری در انواع ۲۵×۸ و ۲۵× ۱۰ متداول‌تر است.

قدرت بزرگنمایی

قدرت بزرگنمایی هر دوربین شکاری با دو شماره شناسایی می‌شود که اولین شماره نشان‌دهنده‌ی قدرت بزرگنمایی آن است. به‌عنوان‌مثال دوربین شکاری ۳۵× ۷ از قدرت بزرگنمایی ۷ بهره می‌برد. یک دوربین با قدرت بزرگنمایی ۷ در مقایسه با چشم غیر مسلح، اشیاء را ۷ برابر نزدیک‌تر به بیننده نشان می‌دهد. به خاطر داشته باشید که دوربین‌های شکاری با بزرگنمایی بیشتر از ۱۰، کوچک‌ترین لرزش را تقویت کرده و تماشای باثبات مناظر را بسیار مشکل می‌کنند.

قطر لنز اپتیک

دومین شماره در مشخصات فنی دوربین شکاری، نشان‌دهنده‌ی قطر لنز اپتیک (لنز نزدیک‌تر به سوژه) آن با واحد میلی‌متر است. به‌عنوان‌مثال یک دوربین شکاری ۳۵× ۷ از لنز ۳۵ میلی‌متری سود می‌برد. قطر لنز اپتیک تعیین‌کننده‌ی مقدار نوری است که دوربین دریافت می‌کند. قطر بیشتر به معنای دریافت نور بیشتر و بالطبع تصویر واضح‌تر و شفاف‌تر به‌خصوص در روشنایی کم است.

قطر مردمک خارجی (Exit pupil)

قطر مردمک خارجی این مشخصه تعیین‌کننده‌ی میزان روشنایی تصویر در نور کم است و هر چه مقدار آن بیشتر باشد، دوربین شکاری مناظر را روشن‌تر نشان می‌دهد. علاوه بر این مردمک خارجی بزرگ تأثیر حرکت یا لرزش دست را نیز به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. قطر مردمک خارجی عددی برحسب میلی‌متر است که از تقسیم قطر لنز اپتیک بر بزرگنمایی به دست می‌آید. به‌عنوان‌مثال قطر مردمک خارجی یک دوربین شکاری ۳۵× ۷، ۵ میلی‌متر (۷÷۳۵) است. قطر مردمک چشم انسان در روشنایی خیلی کم تا ۷ میلی‌متر افزایش پیدا می‌کند که در این حالت اگر قطر مردمک خارجی دوربین مورداستفاده کمتر از ۷ میلی‌متر باشد، نور موردنیاز برای دیدن واضح سوژه به چشم شما نخواهد رسید. برای مشاهده‌ در روشنایی خیلی کم استفاده از دوربین شکاری ۵۰× ۷ توصیه می‌شود که با قطر مردمک خارجی ۷.۱، انتخاب بسیار مناسبی برای دیدن مناظر در تاریکی است. در روشنایی‌های متوسط مثل هنگام غروب، طلوع، استفاده از پوشش‌های حفاظتی در حیات‌وحش یا تماشای آسمان صاف در شب، بهتر است از دوربین‌هایی با قطر مردمک خارجی ۵ میلی‌متر و بیشتر استفاده کنید. در روشنایی روز قطر مردمک خارجی اهمیت زیادی ندارد. در نور زیاد مردمک چشم انسان تا ۲ میلی‌متر کوچک می‌شود که این مقدار از حداقل قطر مردمک خارجی در انواع دوربین‌های شکاری کمتر است.

روشنایی نسبی

این مشخصه به روشنایی نسبی سوژه از دیدگاه بیننده اشاره دارد و مقدار آن نیز بر اساس قطر مردمک خارجی دوربین مشخص می‌شود. دوربین شکاری با روشنایی نسبی بالاتر تصویر روشن‌تری در اختیار شما می‌گذارد. مقدار روشنایی نسبی برابر است با قطر مردمک خارجی به توان ۲. به‌عنوان‌مثال یک دوربین شکاری با قطر مردمک خارجی ۵ دارای روشنایی نسبی ۲۵ است.

راحتی چشم (Eye Relief)

راحتی چشم مشخصه‌ی راحتی چشم بیانگر فاصله‌ی بین قطعات نگه‌دارنده‌ی لنزهای چشمی دوربین و چشمان کاربر درزمانی است که تمام منظره به‌صورت واضح و روشن قابل‌مشاهده باشد. بیشتر بودن این مقدار، استفاده از دوربین شکاری را آسان‌تر می‌کند چراکه در این حالت دوربین در فاصله‌ی بیشتری از صورت شما قرار دارد. در نظر گرفتن مشخصه‌ی راحتی چشم برای کسانی که از عینک استفاده می‌کنند، ضروری است. بیشتر سازندگان دوربین‌های شکاری به کاربران دارای عینک توصیه می‌کنند که در هنگام استفاده از دوربین، حلقه‌های لاستیکی نرم اطراف لنز چشمی دوربین را به بیرون برگردانند. اگر از عینک استفاده می‌کنید، مشخصه‌ی راحتی چشم دوربین شکاری مناسب شما باید ۱۱ میلی‌متر یا بیشتر باشد.

وسعت دید

این مشخصه نشان‌دهنده‌ی بیشترین عرض چشم‌اندازی در فاصله‌ی ۹۱۴ متری (۱۰۰۰ یارد) است که به‌صورت واضح توسط دوربین شکاری مشاهده می‌شود. وسعت دید بیشتر برای مشاهده سوژه‌های متحرک مثل پرنده‌ها مناسب است. به‌طورکلی با افزایش قدرت بزرگنمایی، وسعت دید دوربین شکاری کاهش می‌یابد.

فوکوس

تقریبا همه‌ی دوربین‌های شکاری دارای یک پیچ تنظیم فوکوس مرکزی همزمان برای هر دو چشمی و همین‌طور پیچ تنظیم فاصله‌ی کانونی هرکدام از چشمی‌ها به‌صورت مستقل هستند. این ویژگی‌ها، توانایی تشخیص فاصله چشم انسان را در دوربین شکاری بازسازی می‌کنند.

پوشش‌های لنز

لنز‌های دوربین شکاری مقداری از نور دریافتی را منعکس می‌کنند که این مسئله باعث کاهش میزان نور رد شده از لنزها و تار شدن تصویر می‌شود. برای کاهش انعکاس نور توسط لنز دوربین شکاری و افزایش کیفیت و وضوح تصویر، سطح آن با مواد خاصی پوشانده می‌شود که نوع این پوشش‌ها یکی از مشخصه‌های مهم دوربین شکاری است. لنزهای دارای پوشش کامل چندلایه، کمترین انعکاس و بیشترین میزان دریافت نور را دارند.

مقاومت در برابر آب و شرایط جوی نامساعد

اگر اهل گشت‌وگذار با قایق یا طبیعت‌گردی در روزهای بارانی هستید، توجه به این ویژگی‌ها در انتخاب دوربین شکاری برای شما ضروری است. دوربین‌های شکاری ضد آب با استفاده از درزبندهای لاستیکی، کاملا در مقابل نفوذ آب و رطوبت مقاوم می‌شوند و علاوه بر این در مقابل گردوغبار نیز نفوذناپذیر هستند. دوربین‌های شکاری مقاوم در برابر شرایط جوی نامساعد، کاملا ضد آب نیستند و برای استفاده در باران ملایم طراحی می‌شوند.

مقاومت در برابر مه

در هنگام تغییر سریع درجه حرارت، لنزهای دوربین شکاری با بخار و قطرات ریز آب (مه) پوشیده می‌شوند که این مسئله گذشته از ناراحت کردن کاربر، باعث نفوذ تدریجی رطوبت و در درازمدت وارد شدن خسارت به بخش‌های داخلی دوربین شکاری می‌شود. بعضی از سازندگان دوربین‌های شکاری برای حل این مشکل، روش‌های مبتکرانه‌ای استفاده می‌کنند؛ ازجمله پر کردن داخل دوربین با گازهای خنثی که با رطوبت واکنش شیمیایی انجام نمی‌دهند. این روش‌ها صرفا از اثرات مخرب رطوبت در قسمت‌های داخلی دوربین شکاری جلوگیری می‌کنند و هیچ تأثیری در دوام بیشتر قسمت‌های خارجی آن ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.