مقالات

ضرورت استفاده از عینک تیراندازی

ضرورت استفاده از عینک تیراندازی

ضرورت استفاده از عینک تیراندازی

چند ضرورت ایمنی هست که باید هنگام استفاده از سلاح گرم به آن توجه کنید صرف نظر از این که در میدان تیراندازی یا شکارگاه باشید. ایمنی خودتان و همراهان از اهمی ت خاصی برخوردار است و یکی از این ‌ ضرورتها عینک حفاظتی است که متاسفانه اغلب ‌ مورد بی توجهی قرار میگیرد.

متن زیر سه دلیل اصلی که ‌ چرا عینک تیراندازی از اهمیت ویژهای برخوردار ‌ است را خلاصه ‌ وار بیان میکند.

1-  حادثه بیشتر ‌ از آن ‌ چه انتظار می ‌ رود اتفاق میافتد.
‌ شگفت انگیز است که چه تعدادی از شکارچیان با ‌ ترکش یا گلوله ‌ های ریز آسیب میبینند. حتی برگشت ‌ باروت اضافی میتواند چشمان شما را بسوزاند. دود خروجی از دهانه تفنگ هم از عوامل ‌ آسیبزاست.
عینک چشمان شما را از پرتاب پوکه فشنگ به بیر ‌ ون نیز حفاظت میکند.. امروز ر تیاندازان ‌ حرفهای هنگام‌ به کارگیری سلاح گرم از عینک استفاده میکنند. جایی که امکان بروز حادثه وجود دارد پیشگیری و به‌ کار بستن تجهیزات ایمنی اهمیت ویژهای دارد.

2- عینک ایمنی و تیراندازی ‌ چشمانتان را از اشیاء پیرا ‌ مونمان ‌ محافظت میکند.
‌ حتی زمانی که سلاح گرم به کار نمیگیرید عوامل خطرناک دیگری وجود دارند که باید مراقب آن باشید.
‌ وقتی که در فضایی با چوب ‌ های ضخیم هستید شاخه ‌ های درختان، برگها و ‌ ترکهها ‌ میتوانند ‌ به چشمانتان آسیب برسانند. در هنگام تمیزکردن تفنگ عینک چشم شما را از نفوذ مواد شیمی ایی یا فنرهای پران و ‌ رهیده حفظ میکند. افزون بر این اشعه فرابنفش در آفتاب یا هوای ابری خطرناک است که راهی جز عینک مناسب برای مقابله با آن وجود ندارد.

3- عینک فقط محافظ نیست بلکه به بهتر دیدن کمک میکند.
انتخاب درست عینک ، تضاد رنگی بیشتری را برای بهتر دیدن هنگام ت یراندازی ‌ فراهم میسازد. ‌ عینک با‌ حذف تابش پراکنده از خیرگی جلوگیری میکند. ‌ طلقهای رنگی همانند فیلتر مانع ورود نورهای مزاحم هستند و در مقابل با ایجاد تضاد رنگی سبب بهتر شدن اهداف خواهن د شد . بعضی از تیراندازان تاکید دارند که این ویژگی تضاد رنگی ‌ دقت را بالا میبرد. انتخاب لنز و فیلتر رنگی بستگی به محیط تیراندازی و شکار و تجربه تیرانداز دارد و نیازمند مشاوره با متخصصان است.

انتخاب صحیح عینک

برای انتخاب صحیح عینک چند عامل را باید در نظر داشت. ‌ طلقها/ لنزها باید از استحکام کافی برخوردارباشند. ‌ عینکهای طبی ‌ یا عینکهای تیراندازی غیر استاندارد تیراندازی ممکن است در برابر ضربه از هم پاچیده شود و به داخل چشم شما نفوذ کنند. ‌ لنزهای پلی ن کرب ات قوی‌ترین موادی هستند که برای‌ عینک ‌ های تیراندازی به کار گرفته میشوند. این لنزها گران نیست فقط باید توجه داشته باشید که عینک حداقل برابر استاندارد ANSI 87.1ساخته شده باشد. ‌ استانداردهای نظامی برای انواع عینکهای تیراندازی‌ تدوین شدهاند از جمله MIL-PRF-31013و NATO STANAG 4296که در نوشتاری دیگر به آن‌ میپردازیم.

‌ در سالهای دهه ‌ 80استفاده از عینکهای خلبانی برای تیراندازی مرسوم بود اما اکنون ‌ عینکهای دور تا‌ دور چشم توصیه میشود. ‌ عینکهای خلبانی دارای شکافی بین قاب و صورت هستند که اجازه نفوذ اشیاءبه چشم ‌ را میدهد. ‌ عینکهای دور تا د ‌ ور که ابن روزها بیشتر زده میشون د به چشمان نز ‌ دیکترند و حداقل فاصله ممکن برا ‌ ی نفوذ اشیاء را دارند، بنا بر این ایمنی بیشتری را فراهم میکنند و البته امکان جریان هوا و جلوگیری از ایجا بخار را هم ‌ از دست نمیدهند.

 

فرستنده : ابراهیم محب (فروشگاه تفنگدار)

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.